محمود درویش با شعر سیلی بر اشغالگران قدس میزد
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۳۴۱۱۷
شعرهای درویش دولت اسرائیل را با وجود برتری نظامی در مقابل دولتهای عرب منطقه مورد تهدید قرار داد
به گزارش مشرق، از بسیاری جهات زندگی محمود درویش، چکیده سفر رنجآمیز مردم فلسطین است؛ او در فلسطین اشغالی متولد و توسط نیروهای اشغالگر این رژیم از کاشانه خود رانده شد. هنگامی که وی بازگشت یا بهتر بگوییم مخفیانه به محل زندگی پیشین خود مراجعت کرد، اسرائیلیهای اشغالگر هزاران نفر از فلسطینیهایی که اقدام به بازگشت کرده بودند را به شهادت رساندند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او درست زمانی که بسیاری از اعراب با حزبی که درخواست به رسمیت شناخته شدن اسرائیل را مطرح میکرد، به دشمنی برخاسته بودند، به حزب کمونیست پیوست؛ او مسلط به زبان عبری بود و روابطی با جامعه اسرائیلی داشت؛ اما به عنوان یک عرب فلسطینی در کشوری که بر اساس برتری مذهبی بنا شده بود، او فقط میتوانست با فاصله در جایگاه پستتری که صهیونیستها همچنان برای شهروندان عرب قائل هستند، باقی بماند. درویش یک کمونیست و در عین حال یک شاعر آزاد بود. از آنجا که آزادی و خلاقیت نمیتواند در بند هیچ ایدئولوژی و تفکری محدود بماند، درویش خیلی زود تبدیل به یک شاعر متعهد شد.
بیشتر بخوانید:
سهگانه نمایشی برای مظلومیت رژیم اسرائیل/ صهیونیستها باید ممنون مدیران تئاتر باشند! +عکس
مرحله بعدی زندگی وی بازتابی از حقیقت ذاتی و ستمگری صهیونیسم است؛ شعرهای درویش دولت اسرائیل را با وجود برتری نظامی در مقابل دولتهای عرب منطقه مورد تهدید قرار داد؛ درست مانند سنگها و سنگریزههای جوانان فلسطینی که هنوز تهدیدی برای این رژیم جعلی به شمار میروند. زمانی که کل جمعیت عرب اسرائیل، چه آنها که ساکنان اصلی این سرزمینها بودند یا آنها که هنوز از خانههایشان رانده نشده بودند، تحت کنترل نظامی قرار داشتند، دولت اسرائیل این شاعر جوان فلسطینی را در حبس خانگی قرار داده بود. شعر او ممنوع شد و هرگونه ارجاعی مبنی بر تعلق فلسطینیها به این سرزمین در دولت استعماری_ مهاجری اسرائیل ممنوع اعلام شد! اما درویش ساکتشدنی نبود؛ این اقدامات فقط به استحکام جایگاه او در میان گروهی که «شاعران اراضی اشغالی» خوانده میشدند، انجامید و اشعار او مرزها را درنوردید. مردم با شور فراوان به دست به دست کردن اشعار او میپرداختند و روزنامهها مشتاقانه آنها را منتشر میکردند.
این موضوع انرژی تازهای به جمعیت عرب تزریق کرده بود. حالا تصور کنید دولتی که جوان شاعری را تحت حبس خانگی قرار میدهد، او را برای توضیح در مورد اشعارش به اداره پلیس فرامیخواند. این ماهیت واقعی رژیم صهیونیستی و آن چیزی است که در پوشش رسانههای آمریکایی از اخبار خاورمیانه نادیده انگاشته میشود.
درویش که از این قید و بندها به تنگ آمده بود برای تحصیل به اتحاد جماهیر شوروی میرود. پس از بازگشت به جهان عرب، او با تردید و دشمنی برخی گروهها مواجه شد اما باوجود برخوردهایی از این دست، در سرزمین خود ماند. او درباره نقل مکان خود توضیح داد که این جابهجایی با هدف رهاسازی نهضت نبوده و نهضت او سیاسی-ادبی است. وی همچنین در مورد ستایشهای صورتگرفته از او در عموم بسیار محتاط بود و یکبار یکی از مخاطبان خود در بیروت را با گفتن اینکه ابراز عشق در عموم را از من دریغ کنید، سرزنش کرد. درویش که نمیخواست شاعری سفارشی باشد، موفق شد از گروهها فاصله بگیرد و هرگز نمیخواست عرضهکننده نیاز آنها برای ابراز عقاید و احساسات آنها باشد.
با مقایسه تاریخچه شعر درویش با شاعر معاصر او، سمیح القاسم درمییابیم که شعر قاسم راکد ماند و نمیتوانست از لحاظ شعری رشد و توسعه یابد. این در حالی است که درویش بیشتر برخلاف توقع عموم حرکت میکرد و ضمن توسعه سبکش، شاهد تحولات چشمگیر در شعر او هستیم.
اشعار و نوشتههای درویش بیش از هر شاعر دیگر در جهان عرب خوانده میشد. با این حال وی قادر بود خود را از توقعات توده مردم عرب دور نگاه دارد. این موضوع باید اقدامی شجاعانه از سوی یک روشنفکر دانسته شود. خوانندگان آثار او از درویش میخواستند تا با نوشتن اشعاری از قبیل «بنویس، من یک عرب هستم» اشتیاق آنان را پاسخ گفته باشد، اما وی از این کار سر باز میزد. درویش نمیخواست تسلیم شود؛ او شعرش و نه خودش را بسیار جدی میانگاشت و از این مساله که تحسینکنندگان او این موضوع را درک نمیکردند، گلایه میکرد.
در مراسم عمومی شعرخوانی وی همواره ترجیح میداد که تازهترین آثار را خود را برای مخاطبان بخواند و زمانی که میدید مردم فقط خواهان شنیدن شعرهای سیاسی سابق او هستند، ناراحت میشد. فلسطین همواره جزء جداییناپذیر شعر او بود.
درویش مدتی در قاهره ساکن شد؛ در آنجا وی دفتری در روزنامه مصری دیلیالاهرام در اختیار داشت و فقط مدتی مشترکا با نویسنده معاصر مصر، نجیب محفوظ کار میکرد، اما وسواس و دقت زیاد محفوظ در انجام امور روتین روزانه کافی بود تا درویش را دلزده کند. درویش سپس به بیروت نقل مکان کرد و شغلی در مرکز تحقیقات وابسته به سازمان رهاییبخش فلسطین بهدست آورد. وی در بیروت بسیار رشد کرد، چرا که می توانست بدون هیاهو به زندگی شخصیاش بپردازد. او سپس سفر به گوشه و کنار جهان عرب را آغاز کرد؛ از جمله به موریتانی، جایی که بسیار مورد ستایش بود سفر کرد، اما هرگز به عربستان نرفت.
او یک بار به جشن جنادریه دعوت شد، اما به محض اینکه دریافت سازماندهنده آن گارد ملی سعودی شاهزاده عبدالله است، آن را رد کرد. او در طول سالهای جنگ داخلی لبنان در این کشور زندگی کرد و شعر استثنایی احمد الزعتر درباره سقوط کمپ پناهندگان تل الزعتر را در این دوران نوشت. هیچکدام از اشعار دیگر او داستان تبعید و مقاومت فلسطینیها را به این خوبی روایت نمیکند.
پروژه ادبی محمود درویش بیش از هر چیز دیگری تاثیرگذار است. او قادر بود تا پیوسته خود را تغییر دهد و در مقابل فشار عمومی ایستادگی کند. درویش آزادانه مینوشت و نثر او نیز بیمانند بود. او از زبان منحصر به خود استفاده میکرد، اما موضع ادبی شجاعانه و خلاقیت وی همیشه هماهنگ با شجاعت سیاسی نبود. در واقع وی سالها به نوعی زندانی رابطه خود با رهبر فلسطینیان، یاسر عرفات بود. او سخنرانیهایی برای عرفات و اعلان استقلال توخالی وی در سال 1988 میلادی نوشت؛ اگرچه درویش نوشتن «در ستایش سایه بلند» برای عرفات را منکر میشد، اما هرگز تحسین از وی را پنهان نمیکرد. رابطه درویش با عرفات بعد از پیمان اسلو و زمانی که او از سمت خود در کمیته اجرایی سازمان رهاییبخش فلسطین استعفا کرد، گسسته شد. عرفات که همواره بسیار کینهجو بود، او را بیرحمانه تنبیه و تمام منابع مالی درویش را قطع کرد. این موضوع بعدا به نرم شدن موضع انتقادی درویش درباره پیمان اسلو منجر شد.
اما درویش پس از پیمان اسلو و نقل مکان به رامالله به دعوت عرفات موضعی رادیکالتر اتخاذ کرد. او باز مدتی تحت محاصره اسرائیل زندگی کرد و شعر درخشان دولت محاصره را در آنجا سرود. وی معتقد بودکه اسرائیل فقط میخواهد از طریق جتهای جنگنده و تانک با عربها مذاکره کند، اما او همواره بر ایجاد امید در میان فلسطینیان تاکید داشت. در مورد دولتهای عرب نیز درویش در شعر معروف در ستایش سایه بلند مینویسد: «حاکمان عرب فقط میدانند چگونه خوب سخنرانی کنند و ... فرار».
درویش جایگاهی جهانی بهدست آورد و بر خلاف دیگر شاعران عرب که به دنبال جایزه نوبل ادبیات بودند هرگز به هماهنگسازی سبک شعری خود با حساسیتهای کمیته نوبل روی نیاورد. او در امان اردن در تنهایی به سر برد و با کسی نمیآمیخت. معروف است که درویش بیشتر شیفته مخاطبان سوری بود و خواندن اشعارش در دمشق را به هر مکان دیگر ترجیح میداد.
وی فقط سبک شعری خود را تغییر نمیداد، بلکه حتی قادر بود سلیقه تودههای مردم را نیز تغییر دهد. مردم ممکن است این موضوع را درک نکنند، اما او مردی بود که اشعار خود را در استادیومهای ورزشی مملو از تماشاگر میخواند. در میان پوشش رسانههای غربی از خشونت و تروریسم در خاورمیانه، بسیاری از جنبههای زندگی اعراب نادیده میماند. برخلاف تصویر این رسانهها از زندگی اعراب، چه غربیها باور کنند یا نه، عشق ورزیدن، خوردن و آشامیدن و مهمتر از همه خواندن شعر که جایگاهی حاشیهای در فرهنگ آمریکایی دارد، جایگاهی ویژه در فرهنگ معاصر اعراب دارد.
بیشتر بخوانید:
بومیسازی صنعت هالوکاست در ایران
پس از سال 1982 میلادی، درویش به پاریس نقل مکان کرد و در آنجا نوشتن برای یک مجله جدید با عنوان الیومالسابع را آغاز کرد. در این زمان درویش در غرب بیشتر شناخته شد و از شهرت بینالمللی بهدستآمده رضایت داشت، اگرچه به دنبال آن نبود. او از اندک نویسندگانی بود که آثارشان در جهان عرب فروش خوبی داشت و درآمد خوبی برای ناشران آنها به همراه داشت.
خواندن اشعار محمود درویش به نوعی خوانش تاریخ فلسطین است. آگهیهای ترحیم منتشرشده از این مرد در رسانههای آمریکایی فاقد تصویر کامل بودند؛ گویا درباره شخص دیگری سخن میگویند. نیویورکتایمز به طور ضمنی اشاره کرد که روستای او توسط مهاجمان ناشناس ویران شد و حقیقت تلخ زندانی شدن او توسط دولت اسرائیل را پنهان کرد. شعر درویش فقط بیان گرامیداشت رومانتیک فلسطین نبود بلکه اشعار او گرامیداشت مقاومت فلسطین است؛ مقاومتی که پیش از به دنیا آمدن درویش در جریان بود و پس از او نیز تا آزادی کامل سرزمینهای اشغالی ادامه خواهد یافت.
منبع: مشرق
کلیدواژه: کرونا اخبار بورس خاورمیانه درویش مقاومت فلسطین اتحاد جماهیر شوروی جایزه نوبل ادبیات سرزمین های اشغالی حزب کمونیست یاسر عرفات قاهره سرزمین های اشغالی رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطینیان دولت اسرائیل سرزمینهای اشغالی محمود درویش نیویورک تایمز فلسطین پاریس صهیونیسم تروریسم رام الله نیویورک تایمز اسراییل عربستان مشرق دولت اسرائیل محمود درویش فلسطینی ها رسانه ها جهان عرب نقل مکان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۳۴۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
گزارش فرایدی نایت اسمکدان 3 می؛ تشویق رومن در شب سیلی خوردن کودی/ اخبار WWE
گزارش اپیزود 3 می (14 اردیبهشت) فرایدی نایت اسمکدان را میخوانید.
اپیزود 3 می از شوی فرایدی نایت اسمکدان به فاصله کمتر از 24 ساعت تا رویداد پرمیوم بکلش برگزار شد. در این اپیزود علاوه بر یک بازی بر سر کمربندهای تگ تیم شاهد ادامه درگیریهای بلادلاین با کوین اونز و رندی اورتون بودیم.
بیانکا بلر، بیلی، جید کارگیل و نیئومی vs دمیج کنترل و تیفانی استرتوننیئومی و کایری آغازگر بازی بودند و بیانکا در همان ابتدای کار به داخل تگ کرد و کنترل کار را در دست گرفت. هر دو به بیرون تگ کردند و استرتون با یک اسپیان باستر روی بیلی کار خود را آغاز کرد و سپس به همراه دمیج کنترل، بیلی را در گوشه رینگ به دام انداختند. قهرمان با یک سوپلکس روی تیفانی به بازی برگشت و با جید کارگیل تگ کرد. داکوتااسیر یک پاوربامب سنگین از جید شد و سپس جید با یک حرکتی ترکیبی، بیانکا را بر روی داکوتا کوبید، اما کایری اجازه پین کردن را نداد. بیلی و دیگران آسکا و استرتون را به بیرون رینگ انداختند و در همین حین بیانکا به دنبال اجرای KOD توانست سین را پین کند. بعد از این دیدار، جید و بلیر مدعی شدند که فردا با شکست دمیج کنترل قهرمانی عناوین تگ تیم را به دست خواهند آورد.
کارملو هیز به همراه نیک آلدیس در بک استیج بود و اعلام کرد که در تورنومنت پادشاهی رینگ شرکت خواهد داشت. سپس شاهد ورود بابی لشلی به جمع آنها بودیم و او نخستین بازی کارملو در اسمکدان را تبریک گفت. لشلی سپس پیشنهاد داد که در ادامه مسیر ملو را راهنمایی کند، اما ستاره تازه وارد با رد پیشنهاد او به نظر مقدمه برگزاری یک بازی در آیندهای نزدیک را فراهم کرد. نیوکچ ریپابلیک AOP vsپیت دان و آکام آغازگر بازی بودند و در همان ابتدای کار به نظر پیت دان دست بالا را داشت و در ادامه با تایلر بیت تگ کرد. بیت پس از چند ضربه آپرکات، به دنبال اجرای یک کلوزلاین از سوی آکام به زمین افتاد.
بیت پس از دریافت چند فن مختلف از AOP تسلیم نشد و با یک کلوزلاین به بازی برگشت و سپس با یار خود تگ کرد. دان به رینگ رفت، رینگ را خلوت کرد و سپس به دنبال اجرای Sliced Bread چیزی نمانده بود حریف را پین کند. در ادامه دان در اجرای دایو ناکام ماند، اما توانست به هر ترتیب با بیت تگ کند. به دنبال یک حواس پرتی از اسکارلت، کاریون کراس بیت را در بیرون رینگ نقش بر زمین کرد. دان سعی در کمک به یار خود داشت، اما همین حواس پرتی کافی بود تا AOP به دنبال اجرای فینیشر ترکیبی خود کار او را تمام کنند.
نیک آلدیس به همراه پال هیمن در بک استیج بودند و پال از او پرسید که آیا پیامش را خوانده یا خیر. آلدیس پاسخ داد که بله، اما قصد ندارد بازی تگ تیم را کنسل کند. پال در جواب گفت که هر بلایی سر رندی و کوین بیاید مقصر آن نیک خواهد بود. هیمن سپس ادعا کرد که از بعد از رسلمنیا هنوز هیچ صحبتی با رومن رینز نداشته و بدون تایید او تصمیم گرفت تا نامش را از درفت امسال حذف کند! آر کی او شورندی اورتون و کوین اونز به استیج رفتند و با تشویق کم نظیر هواداران فرانسوی روبه رو شدند. کی او به زبان فرانسوی به همه خوشآمد گفت و سپس نوبت به ورود پال هیمن به استیج رسید. هیمن خود را مرد دانای بلامنازع WWE لقب داد و در همین حال رندی تهدید کرد که ممکن است یک RKO روی او اجرا کند. پال همین به دنبال شنیدن این جمله از ورود به رینگ منصرف شد و در همین لحظه هواداران با شعار " ما رومن را میخواهیم" به شدت قهرمان سابق آندیسپیوتد WWE را تشویق کردند.
هیمن گفت که با هوادران موافق است، اما قوانین تغییر کرده و سولو سیکوا اکنون مسئول است و سپس از رندی و کوین خواست که بازی فردا را کنسل کنند. کی او گفت که پال در جایگاهی نیست که آنها را نصیحت کند و سپس رندی با طعنه پرسید که اکنون چه کسی رئیس قبیله است؟ در حالیکه پال در پاسخ به این سوال مردد بود، سولو سیکوا و تاما تونگا از پشت سر به رندی اورتون و کوین اونز حمله کرد. تیم امنیتی WWE سعی در جدا کردن آنها داشتند، با این وجود کوین اونز توانست با یک دایو هر دوی آنها را نقش بر زمین کند و سپس بلادلاین به بک استیج عقب نشینی کردند.
ال ای نایت vs انجلانجل در همان ابتدای کار به بیرون رینگ فرستاده شد و نایت چند مرتبه سر او را به لبه رینگ کوبید. نایت اقدام به اجرای یک کلوزلاین سنگین در گوشه رینگ کرد و سپس آنرا با یک اسلم همراه ساخت ولی در پین کردن ناکام بود. به اسمکدان برگشتیم، نایت یک پاوراسلم زد و آنرا با البو دراپ همراه ساخت، سپس برتو سعی در پرت کردن حواس او داشت، اما اسیر یک BFT شد. نایت، برتو را از لبه رینگ به بیرون انداخت و به دنبال اجرای یک BFT دیگر توانست کار حریفش را تمام کند.
بعد از این دیدار، نایت میکروفونی برداشت و اعلام کرد که در تورنومنت پادشاهی رینگ شرکت خواهد کرد. سانتوز اسکوبار به داخل رینگ رفت و مدعی شد در حالیکه نایت فقط حرف میزند، تمرکز او روی پیروزی در همان تورنومنت خواهد بود. کارلیتو در بک استیج بود و دلیل خیانت خود به LWO را عصبانی بودن از دست ری میستریو به خاطر انتخاب دراگون لی به جای او به عنوان یار خود در رسلمنیا عنوان کرد. کارلیتو هنوز حرفهای خود را تمام نکرده بود که از سوی دراگون لی مورد حمله قرار گرفت. گریسون والر و آستین تیوری vs استریت پرافیتز | قهرمانی عناوین تگ تیم اسمکدانوالر با یک ضربه ناغافل به فورد بازی را شروع کرد و آنها در ابتدای کار دست بالا را مقابل چنلجرها داشتند. داوکینز یک ضربه آرنج زد و با فورد تگ کرد و سپس اقدام به اجرای یک فن ترکیبی کردند. گریسون یک اوراناگی زد و سپس داوکینز با یک سوانتان بامب او را نقش بر زمین کرد. آستین اجازه پین شدن را نداد و والر سپس یک coast to coast روی داوکینز اجرا کرد. پرافیتز به دنبال اجرای یک اسکای های و دومزدی بلاک باستر سعی در پین کردن داشتند که باز هم موفق نشدند. در نهایت والر با یک فلت لاینر ناگهانی ورق را برگرداند و تیوری با موفقیت حریف خود را پین کرد.
کودی رودز سیلی خورد!ای جی استایلز و کودی رودز در رینگ بودند و کودی سعی داشت بگوید که همیشه ای جی را به چشم الگوی خود نگاه کرده که ای جی بسیار عصبانی شد و گفت که راه این دو بسیار با هم متفاوت بوده است. ای جی ادامه داد که اگرچه WWE با آغوش باز پذیرای کودی بود، اما او وقتی شرایط مناسب نبود ترجیح داد از کمپانی برود. (اشاره به گیمیک استارداست) استایلز اظهار داشت که او همیشه چه داخل WWE و چه بیرون آن برای اثبات خودش تلاش کرده و به همین دلیل یک پدیده واقعی به شمار میرود. کودی اشارهای به لفظ مشترک آنها در گروه بولت کلاب کرد و آنها به ظاهر قصد دست دادن با یکدیگر را داشتند که ای جی با سیلی به صورت کودی رودز زد و از رینگ خارج شد.
در آخرین دقیقه اسمکدان شاهد درگیری تاما تونگا و سولو سیکوا با رندی اورتون و کوین اونز در بک استیج بودیم که تیم امنیتی WWE در تلاش برای جداکردن آنها بودند.از دست ندهید ????????????????????????
جای خسرو حیدری بودم پیشنهاد منچسترسیتی را قبول میکردم! مرد هزار چهره؛ یورگن کلوپ مشاور مالی شد (فیلم) خوشحالی باورنکردنی جیمی کرگر در دیوار زرد! (فیلم) لیونل مسی در شکلوشمایلی که هرگز ندیدهاید! (عکس)